четвъртък, 13 декември 2012 г.


ИНСТАЛАЦИЯ Тилман Майер-Файе
27.10-20.11.2012

Немският художник Тилман Майер-Файе, от 20 години живеещ и работещ в Амстердам, беше поканен да предложи временна инсталация за изложбата на проекта URBAN DREAMS.
С проектите си художникът цели да формулира стимули и алтернативни стратегии за възприемането и ползването на градски пространства.

Конструкциите на Майер-Файе цитираха три различни типични архитектурни детайли на социалистическите панелни блокове, рамкирани като рекламни билбордове. Инсталацията може да се гледа като артистично-описващ подход към колективни мечти и копнежи на българското общество, свързани с консуматорство. Художникът по артистичен начин формулира предложение за креативно възприятие на обичайната ни, ежедневна околна среда:Огромните рекламни табели са вездесъщо явление по улиците и по покривите на къщите в Пловдив. Щастливите послания на консуматорството се сливат с модернистичната архитектура, която е имала своите славни дни преди няколко десетилетия. Поставих билбордове край един модерен булевард, който притежава характерните елементи на заобикалящата го архитектура от 60-те години. Натоварен е с високо идеологическата програма, следвана от социалистическата държава, която целеше да образова и трансформира българите "от провинциални бедни хора в модерни градски жители". С падането на социалистическия режим идва и пълното отхвърляне на естетиката на този период, докато очевидните знаци на социалистическо-модернистичното време остават доминираща черта на градската среда до днес. Съмнявам се, че е възможно да се заличат напълно части от историята и ето защо искам да разгледам начините, по които можем да накараме тази архитектура да функционира и в настоящето. Защо градовете в Европа ограничават запазването на своето наследство до "истински старата" история? Качествата и добрите страни на модерната архитектура от близкото минало често са пренебрегвани. Големите общи покривни тераси на жилищните блокове в Пловдив, където в момента намираме само рекламни табели, са един такъв пример. Общото пространство все още ли е опция за градското планиране? Емблематично, моите билбордове са с лице към стена, която бе покрита с огромен плакат от рекламна  кампания за частни жилищни входни врати в западен стил, с които жителите на блоковете обикновено се опитват да придадат индивидуалност на своите апартаменти” .
 

Снимки на инсталацията:  http://www.flickr.com/photos/23172089@N07/sets/72157631933351886/with/8157337433/
Повече информация за Тилман Майер-Файе: http://www.tilmann.nl/

Няма коментари:

Публикуване на коментар